onsdag 23 januari 2013

Osynlig, skillnad, skäms, medveten, identitet

När jag vill raljera och har riktigt tråkigt, då kan det hända att jag skriver en dikt. Det hände igår. Kanske borde jag idka självcensur, kanske borde jag veta bättre, men nej, jag publicerar den här. Var så goda. Jag tackar Jay Melender för titeln som han hjälpt till med även han inte läst den.

Osynlig, skillnad, skäms, medveten, identitet

Bojkott
Jag gör alltså inget
sen hoppas jag på att något ändras
Känner du hur jag bojkottar dig
Känn på det
Det känns som en enorm
elefant sitter på mig
Den är osynlig och gjord av luft
Det känns ingenting
När vi bojkottas

Bojkott
Så skapar vi en skillnad
På goda och på onda företag
På god företagsamhet och på dålig företagsamhet
På god kapitalism och på ond kapitalism
Bra här
Dåligt där
Som att ligga i en simbassäng fylld med bajs
Och förfärat skrika:
”Någon har kissat i vattnet!”

Bojkott
Den som har mest pengar
gör mest skillnad
Har du mycket
Kan du påverka mycket
Har du mycket
Så kan du bestämma mycket
Har du lite?
Då får du skämmas!
Dyrt är fint och billigt fult
Fingret pekar
Uppifrån
och ner
Överklassen är stolt
Du är väldresserad lille vän!

Bojkott
Att skapa medvetenhet
om problemet
Så någon annan kan göra något
Man måste vara medveten
Då finns chansen att någon annan gör något
Ju mer du är medveten om
Desto större chans att någon gör något
Jag är så himla medveten
så nu måste det hända något
Jag blundar och hoppas
Hoppas, hoppas, hoppas
Hoppas, hoppas, hoppas
Hoppas, hoppas, hoppas

Bojkott
Att inte köpa något
Det kan vara att köpa en identitet
Det är billigt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar